”DET BEGYNDER MED HINANDEN” – 75 års fødselsdags-koncert med Arne Würgler i Thisted

“DET VI KÆMPER FOR – ER DET VI KÆMPER MED”

Dette smukke budskab vil fredag d. 2. november 2018 kl. 19.30 blive til virkelighed og vil blive fejret ved en koncert i Plantagehuset, Plantagevej 18, 7700 Thisted.

Overskriften for koncerten er:

DET BEGYNDER MED HINANDEN

“Vi er selv historie”, sagde PH engang. Ja, og der er altid en lille og en stor historie.

Den store historie er 2. verdenskrig, og den lille historie begynder for Arne Würgler for 75 år siden den 30. oktober 1943. Danmark er besat af en fremmed magt. Men netop dette år begynder også modstanden og ønsket om frihed at bryde frem i vores land og give håb. En både politisk og kulturel modstandskamp ser dagen lys i Danmark.

Koncerten “DET BEGYNDER MED HINANDEN” vil med sange og tekster fortælle om modstanden og dens historie, som den foldede sig ud fra 1943 til i dag, og som den blev oplevet af Arne Würgler og mange andre.

Modstanden begyndte allerede i skoletiden og var næret af usikkerhed, frygt og manglende selvværd. Mødet med datidens sorte skole blev for mange et voldsomt og mørkt minde, som de har båret med sig lige siden dengang.

Dette mørke minde skabte forudsætning og grobund for det senere ungdomsoprør, der nu i 2018 fejrer sit 50 års jubilæum. Senere kom kvindernes egen kamp, modstanden imod Vietnam-krigen, EF, borgerskab, voksende ulighed osv. En fælles ”modstandens historie”, som vi kender så godt, og som mange i Arne Würglers generation har stærke og klare minder om.

Modstanden har sin egen bevidsthed, sit oprør, sin vrede og sin indignation. Men den rummer også sin egen kultur og historie om identitet, selvværd og glæde med musik, der spænder fra jazz til rock og omfatter et utal af sange med danske ord.

Arne Würgler blev ”Røde Wilfred”, kendt fra Christiansborgs slotsplads og utallige demonstrationer mod og med hvad der skete og rørte sig i den fælles verden. Udelukket fra DR og hånet af datidens højre-politikere. Han blev også talsmand for kollegaer i musikverdenen. Det kom til at handle om at tage stilling og finde et nødvendigt og relevant udtryk. Et udtryk, som kunne bevæge og meget gerne gøre verden til et bedre sted at være for de mange. Alt dette vil koncerten gøre levende.

Med i Plantagehuset har Arne Würgler inviteret kunstnere, som han har arbejdet sammen med i de senere år: Banjodronningen Sine Bach Rüttel, guitarlegenden og veteranen Nils Tuxen samt – som ”special guest” – skuespilleren og sangeren Mette Marchmann, som er kendt for sine præcise og smukke fortolkninger af Trilles sange.

På scenen vil de fejre oprørets og modstandens sange igennem 75 år. For Arne Würgler blev bl.a. Poul Henningsen, Bertolt Brecht og Tove Ditlevsen stjerner, inden han – sammen med bl.a. Benny Holst og Jesper Jensen i fællesskabet Agitpop – selv kom på banen.

Koncerten er tilrettelagt sammen med teaterinstruktøren Jakob Oschlag, som Arne Würgler har arbejdet sammen med siden forestillingen på Fiolteatret: “HUSKER DU VOR SKOLETID” (1971).

Koncerten er et helt unikt program med sange fra dengang og til i dag under mottoet:

DET VI KÆMPER FOR ER DET VI KÆMPER MED

Vi håber, at rigtig mange vil komme og opleve fællesskabet omkring denne særlige koncert i Thisted.

Billetprisen er kr. 150,- i døren og 125,- ved forudbetaling.
Bestilling af billetter:  Mail med navn + antal billetter til [email protected] – herefter får bestilleren en mail med konto-nr. for indbetaling.