Tak til Jørgen og Danmarks Naturfredningsforening

Af: Pia Thorsen

Forestil dig, at du ikke længere kan bruge vandet direkte fra hanen, fordi det er forgiftet. Det bliver virkelighed, hvis vi ikke gør noget. I dag fødes der næppe børn, som ikke allerede fra fødslen har PFAS i kroppen. Det er vildt, at man har lukket øjnene så længe. Og det er vildt, at man tilsyneladende vil blive ved med at lukke øjnene.

Stor tak til Jørgen Frank Rasmussen for at minde om Det Grønne Danmarkskort, som var et lovkrav i planloven fra 2017. Vi har et grønt danmarkskort i Morsø Kommune, men det bliver vist ikke brugt til noget. Jeg kan ikke se ind i forvaltningen, hvordan der arbejdes med det. Men i en kommune, der ledes af konventionelle landmænd, er sandsynligheden for at det bruges til noget nok meget lille.

Hvis vi vil sikre vores drikkevand, skal der handling til. Og jeg tror ikke på, at politikerne i Morsø Kommune vil handle til fordel for drikkevandet. Et nyt forslag fra EU om at forbyde omkring 10.000 PFAS-stoffer lægger op til en undtagelse for blandt andet landbrugets pesticider. Så der er heller ingen hjælp at hente fra EU. Jeg har heller ingen forhåbninger om, at SVM-regeringen vil prioritere naturen og drikkevandet. Socialdemokratiet er jo allerede løbet fra den aftale de lavede med SF, Enhedslisten, De Radikale og Alternativet under valgkampen.

Handlingen må nødvendigvis komme fra de borgere, der vil redde vores drikkevand og skabe mere natur. Hvad kan vi som borgere gøre? Vi kan begynde at opkøbe jorden, og beslutte at bruge den til noget andet.

Jeg foreslår, at vi danner en andelsforening og opkøber jorden sammen. Ikke med formål om at tjene penge, men med formål om at tjene naturen og beskytte vores drikkevand.

Findes der nogen med kompetencer til at løfte opgaven med de nødvendige juridiske dokumenter, som vil lægge kræfter i at få det op at stå? Jeg er sikker på, at mange på Mors gerne vil deltage med penge til opkøb og organisatoriske kræfter. Jeg vil i hvert fald.

Tænk om vi kunne blive en natur-ø, øko-øen Mors. Se det er en branding, der dur.