Enhedslisten Morsø har indgået valgforbund

Rygterne er løbet i forvejen, men ingen skal snydes for en officiel udmelding fra os: Radikale Venstre på Mors og Enhedslisten Morsø har indgået valgforbund. For at samle alle stemmer op ved det kommende kommunalvalg har vi indgået et valgteknisk samarbejde. Formålet med samarbejdet er et forsøg på at bryde Venstres absolutte flertal.
I det hele taget er det vigtigt, at ét parti ikke har absolut flertal. Det er ikke godt for demokratiet i en kommune. Der er stor risiko for at debatten forstummer, fordi flertalspartiet ikke behøver at forhandle om politikken.
Derimod vil flere partier i kommunalbestyrelsen styrke den demokratiske debat, åbenhed og samarbejde, derfor er det vigtigt for Radikale Venstre og Enhedslisten at indgå dette samarbejde. Jo flere nuancer og vinkler der kommer frem på en sag, jo bedre beslutninger bliver der truffet.
Valgforbundet er teknisk, det vil sige at det det alene handler om at minimere stemmespild. Både Radikale Venstre og Enhedslisten har hver deres politik og kan pege frit på den borgmester de ønsker, når stemmerne er talt op.
Men at vi har kunnet mødes i et valgforbund, har baggrund i at vi har haft nogle gode drøftelser. Vi har et værdifællesskab; særligt hvad angår flygtninge, klima og natur samt et ønske om at mindske uligheden i samfundet. Vi er også fælles om at ønske den gode dialog og debat om sager i kommunalbestyrelsen.
Radikale Venstre på Mors og Enhedslisten Morsø ser frem til en god valgkamp, og forhåbentlig en mere farverig kommunalbestyrelse efter valget.